بهرهوری سازمانی، فردی، منابع انسانی و رفتاری
محمدجواد ارشادی؛ مهرزاد فغانی
چکیده
امروزه صاحبان صنایع و کارآفرینان برای پاسخ به نیازهای گوناگون مشتریان پیوسته بهدنبال راهی برای افزایش انعطافپذیری کارکنان خود در راستای نائل شدن به اهداف سازمان خود هستند. بهینهسازی شیوه خدمترسانی در سیستمهای تولیدی و ارائه الگوهای مناسب کار، میتواند در نهایت سبب سادگی ارائه خدمات و همچنین افزایش رضایت کارکنان شود. باوجود ...
بیشتر
امروزه صاحبان صنایع و کارآفرینان برای پاسخ به نیازهای گوناگون مشتریان پیوسته بهدنبال راهی برای افزایش انعطافپذیری کارکنان خود در راستای نائل شدن به اهداف سازمان خود هستند. بهینهسازی شیوه خدمترسانی در سیستمهای تولیدی و ارائه الگوهای مناسب کار، میتواند در نهایت سبب سادگی ارائه خدمات و همچنین افزایش رضایت کارکنان شود. باوجود اینکه چرخش شغلی یک شیوه مناسب در بهبود چابکی سازمان در پاسخدهی به تنوع درخواستها است، بررسی این موضوع بدون نگرش درست به مسائلی از جمله هزینههای اجرا و نیز ارگونومی و انگیزش کارکنان به نتایج بهینهای منجر نمیشود. از این رو در این پژوهش، یک مدل ریاضی چند هدفه زمانبندی کارکنان با در نظر گرفتن اهداف کمینهسازی هزینههای زمانبندی و تخصیص پرسنل، افزایش رضایت کارکنان و نیز ارگونومی شغلی است. برای حل این مساله بهینهسازی چندهدفه از روش محدودیت اپسیلون استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد با کمک مدلهای چندهدفه مناسب میتوان نتایج بهینهای در مورد ارائه چرخش شغلی متناسب با شرایط کاری کارکنان ارائه کرد. همچنین برنامه زمانبندی با در نظرگرفتن چرخش شغلی میتواند در نهایت هزینهها را کاهش و انگیزه را افزایش دهد.