مدیریت
حمیدرضا طلایی
چکیده
در سال های اخیر، تمرکز سازمان ها، برای رسیدن بر سطح بالاتر عملکرد، به عنوان یک مزیت رقابتی، معطوف شده است. همچنین حفظ و توسعه چابکی و نوآوری به عنوان قابلیت های پویای شرکای زنجیره تامین به منظور افزایش مزیت رقابتی در اقتصاد جهانی بسیار حائز اهمیت است. از طرفی، همکاری موثر میان شرکای زنجیره تامین و ایجاد اعتماد میان اعضا، می تواند عملکرد ...
بیشتر
در سال های اخیر، تمرکز سازمان ها، برای رسیدن بر سطح بالاتر عملکرد، به عنوان یک مزیت رقابتی، معطوف شده است. همچنین حفظ و توسعه چابکی و نوآوری به عنوان قابلیت های پویای شرکای زنجیره تامین به منظور افزایش مزیت رقابتی در اقتصاد جهانی بسیار حائز اهمیت است. از طرفی، همکاری موثر میان شرکای زنجیره تامین و ایجاد اعتماد میان اعضا، می تواند عملکرد زنجیره تامین را افزایش دهد. ازاین رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر یکپارچگی فناوری اطلاعات، اعتماد، همکاری، نوآوری و چابکی بر عملکرد زنجیره تامین و نهایتا ایجاد مزیت رقابتی می باشد. روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش مدیران و کارشناسان خبره زنجیره تامین صنایع غذایی کشور متشکل از تأمینکنندگان، تولیدکنندگان و توزیعکنندگان است. بدین منظور تعداد 180 عدد پرسشنامه توزیع گردید که از این میان تعداد 171 عدد پرسشنامه بازگشت داده شده و 161 پرسشنامه قابل استفاده بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS استفاده شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که یکپارچگی فناوری اطلاعات بر اعتماد در زنجیره تأمین صنایع غذایی تأثیر مثبت معناداری دارد. همچنین نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که اعتماد در زنجیره تأمین میتواند منجر به همکاری مؤثر در زنجیره تأمین، نوآوری و چابکی شود. از دیگر نتایج این تحقیق میتوان به تأثیر نوآوری، همکاری و چابکی زنجیره تأمین بر عملکرد زنجیره تأمین و همچنین تأثیر عملکرد زنجیره تأمین بر مزیت رقابتی در زنجیره تأمین اشاره کرد.
مدیریت
حمیدرضا طلایی؛ مرتضی حاجیان؛ معصومه آقایی
چکیده
یکپارچه سازی زنجیرهتأمین یکی از راهکارهای مهم در حل مسائل و چالش های مدیریت زنجیره تامین است که اخیراً در حوزه زنجیره تامین بشردوستانه مطرح شده است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف سنجش تأثیر عوامل یکپارچگی زنجیره تامین بشردوستانه بر نتایج عملکردی انجام گرفته؛ همچنین نقش تعدیلگری کمبود و مازاد منابع را بر رابطه مذکور بررسی نموده ...
بیشتر
یکپارچه سازی زنجیرهتأمین یکی از راهکارهای مهم در حل مسائل و چالش های مدیریت زنجیره تامین است که اخیراً در حوزه زنجیره تامین بشردوستانه مطرح شده است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف سنجش تأثیر عوامل یکپارچگی زنجیره تامین بشردوستانه بر نتایج عملکردی انجام گرفته؛ همچنین نقش تعدیلگری کمبود و مازاد منابع را بر رابطه مذکور بررسی نموده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش سازمان های زیرمجموعه هلالاحمر استان اصفهان میباشد. دادهها با ابزار پرسشنامه استاندارد جمعآوری گردیده که پایایی آن برابر با 96/0 بوده است. پژوهش حاضر با استفاده از توزیع پرسشنامه در بین 43 نفر از مدیران سازمان های زیرمجموعه هلالاحمر استان اصفهان انجام شده و تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS.3 صورت گرفته است. یافتهها نشان دادهاند که بهاشتراکگذاری منابع، استانداردسازی عملیات، هماهنگسازی زنجیرهتأمین، کار گروهی و رهبری عملیات بر ابعاد سهگانه نتایج عملکرد تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین کمبود و مازاد منابع روابط اشتراکگذاری منابع، هماهنگسازی زنجیرهتأمین، رهبری عملیات با نتایج عملکرد را تعدیل میکند، ولی رابطه بین استانداردسازی عملیات و کار گروهی با نتایج عملکرد را تعدیل نمیکند.
مدیریت
امید بهبودی؛ سید مرتضی غیور باغبانی؛ رضا شیبک
چکیده
مزیت رقابتی مجموعه ای از توانایی های منحصر به فردی یک واحد اقتصادی است که اجازه نفوذ به بازارهای دلخواه و برتری بر رقبا را برای آن فراهم می کند. لذا هدف این پژوهش بررسی تاثیرگرایش به کارآفرینی، گرایش به بازار، گرایش به مدیریت دانش بر مزیت رقابتی پایدار و تحلیل نقش میانجی توسعه محصول جدید در یک شرکت لبنیاتی در استان خراسان رضوی بوده ...
بیشتر
مزیت رقابتی مجموعه ای از توانایی های منحصر به فردی یک واحد اقتصادی است که اجازه نفوذ به بازارهای دلخواه و برتری بر رقبا را برای آن فراهم می کند. لذا هدف این پژوهش بررسی تاثیرگرایش به کارآفرینی، گرایش به بازار، گرایش به مدیریت دانش بر مزیت رقابتی پایدار و تحلیل نقش میانجی توسعه محصول جدید در یک شرکت لبنیاتی در استان خراسان رضوی بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان این شرکت لبنیاتی در استان خراسان رضوی است که تعداد آنها600 نفر بوده و نمونه آماری مناسب با استفاده از جدول مورگان 234 نفر انتخاب شد و روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس بوده است. ابزار گردآوری داده های پژوهش، پرسشنامه استاندارد جولیو (2018) و مو و همکاران (2017) می باشد. جهت پایایی ابزار از آزمون کرونباخ استفاده شد که برای همه متغیرها بالاتر از0.7 بدست آمد و روایی پرسشنامه با روش روایی محتوایی و سازه مورد تأیید قرار گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان داد که گرایش به کارآفرینی،گرایش به بازار،گرایش به مدیریت دانش بر مزیت رقابتی پایدار تاثیر دارد. همچنین تاثیر توسعه محصول جدید بر مزیت رقابتی پایدار تایید شد. در نهایت اثر میانجی گری توسعه محصول جدید بین گرایش به کارآفرینی، گرایش به بازار، گرایش به مدیریت دانش و مزیت رقابتی پایدار تایید شد.